Dobrý deň,
ak dochádza na pracovisku k urážkam a ponižovaniu zo strany nadriadeného, takéto správanie je možné označiť za bossing, či šikanu. Bossing je systematické šikanovanie zamestnanca jeho nadriadeným.
Pre riešenie takejto situácie odporúčam:
1. Podať písomnú sťažnosť zamestnávateľovi, žiadať o nápravu a upozorniť na povinnosť dodržiavať zásady rovnakého zaobchádzania so zamestnancami, podľa ktorého nesmie byť zamestnanec postihovaný za podanie sťažnosti (§ 13 ods. 7, 8 ZP).
Podľa § 13 ods. 7 Zákonníka práce, "Zamestnanec má právo podať zamestnávateľovi sťažnosť v súvislosti s porušením zásady rovnakého zaobchádzania podľa odsekov 1 a 2, nedodržaním podmienok podľa odsekov 3 až 6 a porušením práv a povinností vyplývajúcich z pracovnoprávneho vzťahu; zamestnávateľ je povinný na sťažnosť zamestnanca bez zbytočného odkladu písomne odpovedať, vykonať nápravu, upustiť od takého konania a odstrániť jeho následky."
Podľa § 13 ods. 8 Zákonníka práce, "Zamestnanec nesmie byť v pracovnoprávnom vzťahu prenasledovaný ani inak postihovaný za to, že podá na iného zamestnanca alebo na zamestnávateľa sťažnosť, podnet na príslušnom orgáne inšpekcie práce, žalobu, návrh na začatie trestného stíhania alebo iné oznámenie o kriminalite alebo inej protispoločenskej činnosti, nezachová mlčanlivosť o svojich pracovných podmienkach vrátane mzdových podmienok a o podmienkach zamestnávania alebo že si uplatňuje práva a právom chránené záujmy vyplývajúce z pracovnoprávneho vzťahu."
2. Ak zamestnávateľ nereaguje, môžete sa obrátiť na Inšpektorát práce. Ten môže vykonať kontrolu a v prípade zistenia pochybení uložiť zamestnávateľovi povinnosť odstrániť zistené nedostatky.
3. Môžete zamestnávateľa upozorniť aj na to, že jeho konanie môže napĺňať niektoré znaky priamej diskriminácie podľa zákona č. 365/2004 Z. z. o rovnakom zaobchádzaní.
4. V prípade, že situácia nebude vyriešená, zvažovali by sme podanie žaloby na súd s cieľom zabezpečiť ochranu Vašich práv a žiadať náhradu škody.
Zvážte tiež konzultáciu s právnikom, ktorý vám môže pomôcť pripraviť podklady pre prípadnú žalobu alebo sťažnosť.