Máte
otázku?

Auto a vady


Online právna poradňa
Oblasť práva: Občianske právo, Trenčín

Otázka: Auto a vady

Dobrý deň, mám otázku týkajúcu sa auta, ktoré som zakúpil 4. 10. 2017. Bývalý majiteľ mi uviedol, že o auto bolo pravidelne a dôsledne starané a že s ním nie sú žiadne problémy. Tvrdil, že auto je v 100% stave. Po týždni však začali na aute vyniknúť chyby, ktoré sú zrejme dlhodobého charakteru a nie sú skryté. Ide napríklad o krivé kotúče na brzdách, zodratú spojku, ručnú brzdu či systém elektriky v aute. Najnovším problémom je prasknutý chladič, kvôli ktorému auto nekúri, prehrieva sa a stráca vodu. Rád by som sa teda informoval, či mám právo požadovať od predávajúceho peniaze na preplatenie opráv. Prípadne, či mám možnosť mu auto vrátiť. V zmluve nie je uvedená žiadna chyba, avšak auto ich má veľa. Ja síce nie som odborník na autá, ale ide o chyby, ktoré by zaregistroval aj laik.

Odpoveď: Auto a vady

Dobrý deň, ďakujeme za Vašu otázku, ku ktorej si dovoľujem zaujať nasledovný právny názor.

Pokiaľ ide o zodpovednosť za vady veci predanej, pri samotnej kúpe je potrebné splniť povinnosti ustanovené zákonom. Tieto povinnosti má ako predávajúci, ako aj kupujúci. Ak išlo o kúpnu zmluvu medzi dvoma fyzickými osobami- nepodnikateľmi, resp. medzi podnikateľom a spotrebiteľom sa použije Občiansky zákonník.

Podľa ustanovenia § 596 a nasl. Občianskeho zákonníka:

§ 596 Ak vec má vady, o ktorých predávajúci vie, je povinný kupujúceho pri dojednávaní kúpnej zmluvy na ne upozorniť.

§ 597

(1) Ak dodatočne vyjde najavo vada, na ktorú predávajúci kupujúceho neupozornil, má kupujúci právo na primeranú zľavu z dojednanej ceny zodpovedajúcu povahe a rozsahu vady; ak ide o vadu, ktorá robí vec neupotrebiteľnou, má tiež právo od zmluvy odstúpiť.

(2) Právo odstúpiť od zmluvy má kupujúci aj vtedy, ak ho predávajúci ubezpečil, že vec má určité vlastnosti, najmä vlastnosti vymienené kupujúcim, alebo že nemá žiadne vady, a toto ubezpečenie sa ukáže nepravdivým.

§ 598 Kupujúci má právo na úhradu nevyhnutných nákladov, ktoré mu vznikli v súvislosti s uplatnením práv zo zodpovednosti za vady.

§ 599

(1) Vady musí kupujúci uplatniť u predávajúceho bez zbytočného odkladu. Práva zo zodpovednosti za vady sa môže kupujúci domáhať na súde, len ak vady vytkol najneskôr do 24 mesiacov od prevzatia veci.

(2) Právo na náhradu nevyhnutných nákladov môže kupujúci uplatniť na súde, len ak náklady predávajúcemu oznámi v lehote uvedenej v odseku 1.

§ 600 Uplatnením práv zo zodpovednosti za vady nie je dotknuté právo na náhradu škody.

Podporne je potrebné v tejto situácii použiť aj ustanovenie § 500 Občianskeho zákonníka 

Ak ide o zjavné vady alebo o vady, ktoré možno zistiť z príslušnej evidencie nehnuteľností, nemožno uplatňovať nárok zo zodpovednosti za vady, ibaže scudziteľ výslovne ubezpečil, že vec je bez akýchkoľvek vád.

Kupujúci je v podstate pri kúpe veci povinný presvedčiť sa, či má vec zjavné vady, teda také, ktoré sú evidentné pri obhliadke veci, bez potreby špeciálnych znalostí. Ak by potom kupujúci uplatnil zodpovednosť za vady aj na vadu, ktorú mohol zistiť obhliadkou, predávajúci by za takúto vadu nezodpovedal. 

Ak by však išlo o vadu, na ktorú predávajúci kupujúceho neupozornil, resp. by kupujúceho by ubezpečil, že vec je bez akýchkoľvek vád, potom by predávajúci za vady zodpovedal.

Podľa povahy vady má kupujúci aj právo požadovať konkrétny nárok. Ak ide o vadu, ktorá robí vec neupotrebiteľnou, teda nepoužiteľnou na účel, na ktorý bola vyrobená, má kupujúci právo od zmluvy odstúpiť. Rovnako má kupujúci právo odstúpiť od zmluvy ak ho predávajúci ubezpečil, že vec má určité vlastnosti, najmä vlastnosti vymienené kupujúcim, alebo že nemá žiadne vady, a toto ubezpečenie sa ukáže nepravdivým. Odstúpenie od zmluvy je jednostranný právny úkon, ktorého podstata spočíva v tom, že právny úkon zaniká od počiatku a zmluvné strany sú povinné si vrátiť plnenia. Kupujúci je povinný vrátiť vec, ktorú kúpil a predávajúci kúpnu cenu.

Odporúčam preto písomne kontaktovať predávajúceho a uplatniť u neho zodpovednosť za vady, a to podľa povahy vady. Ak ide podľa Vás o vady odstraniteľné, potom máte nárok na zľavu z ceny, ak ide o vyššie uvedené, vady neupotrebiteľné právo od zmluvy odstúpiť.

Ak predávajúci nebude ochotný Vášmu nároku vyhovieť, môžete na neho podať žalobu.

Od predávajúceho môžete okrem nároku zo zodpovednosti za vady (zľava z ceny/ odstúpenie od zmluvy) požadovať aj náklady, ktoré ste boli v dôsledku vád povinný uhradiť, teda napr. odmenu servisu a pod. 

Trápi vás "Auto a vady" a chcete pomôcť?

Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Vyhľadajte ju:



Podotázka: Auto a vady (Občianske právo)

Dobrý deň, v roku 2018 som si kúpil nové vozidlo Renault Mégane. Približne po roku užívania vozidla sa začali prejavovať problémy s elektrikou. Nepravidelne sa vypína a zapína displej rádia. Teraz sa problémy prejavujú v nepravidelných intervaloch tak, že rádio vôbec nefunguje (ani displej, ani zvuk), a bliká podsvietenie palubovej dosky. V servise mi povedali, že na diagnostike sa závada neprejavila, a že by som mal prísť, keď sa to stane. Bohužiaľ, neviem predvídať kedy sa rádio samo od seba vypne a zapne. Nahral som si na telefón moment s vypnutým displejom a blikajúcim podsvietením palubovej dosky, avšak v servise mi povedali, že nepotrebujú video a závada sa musí prejaviť na diagnostike. Existuje nejaký spôsob, ako sa dopracovať k tomu, aby si aspoň dali tu námahu a skontrolovali elektriku vozidla, prípadne vymenili vadný kus, aj keď sa to neprejaví na diagnostike? Vozidlo je ešte v záruke.

Odpoveď: Auto a vady

(odpoveď odoslaná: 11.10.2022)

Dobrý deň,
v tomto prípade odporúčam spísať písomne oficiálne reklamáciu, prísť s autom do predajne, priložiť im aj video napr. na DVD alebo USB a požiadať ich, aby reklamáciu vybavili tak, ako upravuje zákon o ochrane spotrebiteľa a vadu riadne odstránili. Reklamáciu musia vybaviť, nemôžu Vás len tak poslať preč. Je nelogické, aby ste chodili do servisu vtedy keď sa to prejaví, keď sa prejavuje sporadicky. Tiež je možnosť, nechať si auto pozrieť u niekoho, kto sa vyzná v autoelektrine a je znalcom, aby Vám dal stanovisko. Ak reklamáciu riadne nevybavia podľa zákona o ochrane spotrebiteľa, máte teoreticky právo aj na odstúpenie od zmluvy.


4,9 (4 969)
Všetky recenzie

Podotázka: Auto a vady (Občianske právo)

Dobrý deň, pred dvoma týždňami som si kúpila auto od súkromníka, ktorý mi zatajil niekoľko informácií o aute (napríklad, že nie je možné otvoriť dvere spolujazdca zvnútra, zadné dvere sa nedajú zamknúť a auto má problém s katalyzátorom). Auto som išla obzrieť aj s priateľmi, ktorí vedia, že o týchto závadách som nebola informovaná. Nechcem odstúpiť od zmluvy, resp. vrátiť auto, ale chcela by som požiadať o vrátenie časti peňazí, ktoré som za auto zaplatila, aspoň vo výške nákladov na opravy chýb, ktoré mi boli zatajené a ktoré musím opraviť. Ako mám ďalej postupovať? Ďakujem za odpoveď.

Odpoveď: Auto a vady

(odpoveď odoslaná: 14.09.2020)

Dobrý deň,
v otázke uvádzate, že ste MV kúpili od súkromnej osoby.

Podľa ust. § 597 Obč. zákonníka platí :

"(1) Ak dodatočne vyjde najavo vada, na ktorú predávajúci kupujúceho neupozornil, má kupujúci právo na primeranú zľavu z dojednanej ceny zodpovedajúcu povahe a rozsahu vady; ak ide o vadu, ktorá robí vec neupotrebiteľnou, má tiež právo od zmluvy odstúpiť."

Z uvedeného zák. ustanovenia vyplýva, že musíte v písomnej forme uplatniť zodpovednosť za vady u predávajúceho a žiadať o primeranú zľavu z kúpnej ceny MV.
Zodpovednosť za vady v dannom prípade znamená len zníženie kúpnej ceny, pokiaľ cena MV nebola stanovená resp. dohodnutá už aj s prihliadnutím na uvedenú vadu. Musíme uviesť aj náš názor a teda pri kúpe MV, pokiaľ ide o dvere, ide o zjavnú vadu, ktorú ste zrejme skontrolovali nedostatočne, keďže sa predpokaldá určitá obozretnosť kupujúceho, že si predmet, ktorý kupuju, aj prezrie. To ej náš názor. Základom teda je to, ako je stav MV uvedený v kúpnej zmluve, keďže podľa ust. § 596  Obč. zákonníka platí :
" Ak vec má vady, o ktorých predávajúci vie, je povinný kupujúceho pri dojednávaní kúpnej zmluvy na ne upozorniť."

T.j. : Je potrebné uplatniť u predávajúceho v písomnej forme zodpovednosť za vady a žiadať adekvátne znáženie kúpnej ceny MV.


Podotázka: Auto a vady (Občianske právo)

Dobrý deň. Pred dvoma dňami som si zakúpil auto. Po prevzatí a prepise som s ním navštívil mechanika, ktorý zistil, že celý bok auta bol poškodený v dôsledku nehody. Predávajúci ma na túto skutočnosť pri obhliadke ani v kúpnej zmluve neupozornil. Auto momentálne nevykazuje žiadne závady a jazdí bez prejavov chýb. Plánujem ho ešte odovzdať do značkového servisu na kontrolu airbagov a ostatných bezpečnostných prvkov. Chcel by som vedieť, aké sú moje práva a možnosti v súvislosti s vyjednaním zľavy alebo vrátením peňazí. Vopred ďakujem za odpoveď.

Odpoveď: Auto a vady

(odpoveď odoslaná: 20.03.2019)

Dobrý deň, ak ste si priamo vymienili, že chcete nebúrané auto, alebo ak Vás predávajúci ubezpečil, že auto nie je búrané, alebo že nemá žiadne vady, môžete odstúpiť od zmluvy v zmysle § 597 ods. 2 Občianskeho zákonníka: "Právo odstúpiť od zmluvy má kupujúci aj vtedy, ak ho predávajúci ubezpečil, že vec má určité vlastnosti, najmä vlastnosti vymienené kupujúcim, alebo že nemá žiadne vady, a toto ubezpečenie sa ukáže nepravdivým."

Určite však máte nárok na zľavu z ceny, nakoľko sa na aute prejavila dodatočne vada, na ktorú Vás kupujúci neupozornil. "Ak dodatočne vyjde najavo vada, na ktorú predávajúci kupujúceho neupozornil, má kupujúci právo na primeranú zľavu z dojednanej ceny zodpovedajúcu povahe a rozsahu vady; ak ide o vadu, ktorá robí vec neupotrebiteľnou, má tiež právo od zmluvy odstúpiť.". 


Trápi vás "Auto a vady" a chcete pomôcť?

Podotázka: Auto a vady (Občianske právo)

Dobrý deň, mám problém podobný tomu, ktorý opisuje môj kolega. Kúpil som auto, ktoré sa nachádzalo v top stave, akoby bolo nové. Avšak ukázalo sa, že obsahuje mnohé chyby, ktorých oprava ma pravdepodobne bude stáť približne tisíc eur. Rozdiel v mojom prípade je, že som si auto dal pred kúpou skontrolovať v servise, kde ma ubezpečili, že auto je v poriadku. Práca tam však zrejme nebola urobená dobre. Dozvedel by som sa, prosím, kto je teraz zodpovedný za vady - predávajúci či servis? Ďakujem.

Odpoveď: Auto a vady

(odpoveď odoslaná: 29.01.2018)

 

 

Dobrý deň,

ďakujeme za otázku, na ktorú odpovedáme nasledovne :

1./ V otázke uvádzate, že ste kúpili auto, pričom pred kúpou ste si ho nechali skontrolovať v inom autoservise a následne  po kúpe ste zistili, že budú potrebné opravy v sume minimálne  1000 €. 

2./ Z otázky nám vychádza, že k uvedenému zisteniu potreby opráv v sume cca  1000 € ste došli na základe užívania samotného auta. Pokiaľ sa jedná o prácu autoservisu a následnú zodpovednosť za vady  je treba vychádzať z toho, že Vy ste v zmluvnom vzťahu s predávajúcim. 

3./ V otázke neuvádzate, či servis Vám poskytol aj nejaký doklad o stave vozidla. Pokiaľ teraz chcete uplatniť zodpovednosť za vady, tieto treba v zmysle Obč. zákonníka uplatniť u predávajúceho, lebo s ním ste v zmluvnom vzťahu.

3./ Zrejme sa vo Vašom prípade jedná o jazdené motor. vozidlo, potom všeobecne v zmysle ust.  § 619 a nasl.  Obč. zákonníka platí :

" Predávajúci zodpovedá za vady, ktoré má predaná vec pri prevzatí kupujúcim. Pri použitých veciach nezodpovedá za vady vzniknuté ich použitím alebo opotrebením. Pri veciach predávaných za nižšiu cenu nezodpovedá za vadu, pre ktorú bola dojednaná nižšia cena.

Na žiadosť kupujúceho je predávajúci povinný poskytnúť záruku písomnou formou (záručný list). Ak to povaha veci umožňuje, postačí namiesto záručného listu vydať doklad o kúpe.

(5) Vyhlásením v záručnom liste vydanom kupujúcemu alebo v reklame môže predávajúci poskytnúť záruku presahujúcu rozsah záruky ustanovenej v tomto zákone. V záručnom liste určí predávajúci podmienky a rozsah tejto záruky.

 

§ 622 : (1) Ak ide o vadu, ktorú možno odstrániť, má kupujúci právo, aby bola bezplatne, včas a riadne odstránená. Predávajúci je povinný vadu bez zbytočného odkladu odstrániť.

(2) Kupujúci môže namiesto odstránenia vady požadovať výmenu veci, alebo ak sa vada týka len súčasti veci, výmenu súčasti, ak tým predávajúcemu nevzniknú neprimerané náklady vzhľadom na cenu tovaru alebo závažnosť vady.

(3) Predávajúci môže vždy namiesto odstránenia vady vymeniť vadnú vec za bezvadnú, ak to kupujúcemu nespôsobí závažné ťažkosti.

 

§ 623 :  Ak ide o vadu, ktorú nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla riadne užívať ako vec bez vady, má kupujúci právo na výmenu veci alebo má právo od zmluvy odstúpiť. Tie isté práva prislúchajú kupujúcemu, ak ide síce o odstrániteľné vady, ak však kupujúci nemôže pre opätovné vyskytnutie sa vady po oprave alebo pre väčší počet vád vec riadne užívať.

(2) Ak ide o iné neodstrániteľné vady, má kupujúci právo na primeranú zľavu z ceny veci.

 

§ 624 : Ak vec predávaná za nižšiu cenu alebo použitá vec má vadu, za ktorú predávajúci zodpovedá, má kupujúci namiesto práva na výmenu veci právo na primeranú zľavu.

 

§ 625 : Práva zo zodpovednosti za vady sa uplatňujú u predávajúceho, u ktorého bola vec kúpená. Ak je však v záručnom liste uvedený iný podnikateľ určený na opravu, ktorý je v mieste predávajúceho alebo v mieste pre kupujúceho bližšom, uplatní kupujúci právo na opravu u podnikateľa určeného na vykonanie záručnej opravy. Podnikateľ určený na opravu je povinný opravu vykonať v lehote dohodnutej pri predaji veci medzi predávajúcim a kupujúcim.

 


Podotázka: Auto a vady (Občianske právo)

Ďakujem za promptnú odpoveď. Na Vašu otázku odpovedám: Áno, bol som presvedčený, že určité súčiastky boli vymenené krátko pred predajom. Podporuje to aj servisná kniha a predávajúci ma ubezpečil, že súčiastky sú tam nové a bezchybné. Servis, v ktorom som auto dal skontrolovať, však jasne dokázal, že súčiastky neboli vymenené. Mohli by ste mi, prosím, poradiť, ako mám postupovať ďalej? Mám podať trestné oznámenie, alebo to mam riešiť priamo na občiansko-právnom súde?

Odpoveď: Auto a vady

(odpoveď odoslaná: 24.06.2017)

Dobrý deň, pokiaľ ste boli uvedený do omylu úmyselne a bola Vám spôsobená škoda, tak takéto konanie môže byť trestným činom. Na Vašom mieste by som to riešil určite obidvoma smermi - trestnoprávnou a civilnou cestou.

Predávajúcemu zašlite list, v ktorom si budete uplatňovať nárok na zľavu z kúpnej ceny. Zľavu z kúpnej ceny špecifikujte v konkrétnej výške. Pokiaľ Vám predávajúci nevyhovie, riešte to súdnou cestou. Do výzvy určite napíšte aj to, že Vás uviedol do omylu a spôsobil Vám škodu a pripojte mu tam aj paragraf o trestnom čine podvodu.

 


V tejto právne poradni odpovedajú:

JUDr. Milan Ficek

JUDr. Barbora Ficek

JUDr. Boris Gál



Podotázka: Auto a vady (Občianske právo)

Kúpil som auto s riadne vyplnenou servisnou knižkou. Do roku 2016 ho servisoval majiteľ v Nemecku, kde bola vymenená väčšina veľkých súčastí. Auto prešlo oficiálnou kontrolou STK, EK a predchádzajúci majiteľ, ktorý ho mal prihlásené na Slovensku, ho servisoval pravidelne v autorizovanom servise. Avšak objavil sa problém. Servis, ktorý auto udržiaval, sa nachádza v rovnakom okresu a je vlastnený osobou s rovnakým menom ako predchádzajúci majiteľ, od ktorého som auto kúpil. Auto malo byť opravené, vrátane výmeny dvojhmotného zotrvačníka a spojky, brzdových obložení turbo a iných nákladných súčiastok, takže som rád, že som nemusel čeliť žiadnym veľkým opravám v blízkej budúcnosti. No po prejazdení 200 km so mnou za volantom sa na aute začal ozývať zotrvačník. Cena opravy sa pohybuje okolo 700 eur. Od údajnej výmeny týchto súčiastok prešlo na aute približne 7 tisíc kilometrov, a je preto nepravdepodobné, že by sa pokazili alebo opotrebovali tak rýchlo. Chcel by som sa opýtať, ako sa brániť voči takémuto problému a ako postupovať. Ďakujem za odpoveď.

Odpoveď: Auto a vady

(odpoveď odoslaná: 23.06.2017)

Dobrý deň, pokiaľ ide o Vašu otázku, či máte nárok na preplatenie materiálu a servisu auta, tak odpoveď zistíte iba ak budete mať odpoveď na otázku, či boli tieto časti skutočne vymenené pôvodným vlastníkom auta a z údajov pred kupovali vyplynulo, že mali byť vymenené.

Pokiaľ ste v čase kúpy boli ubezpečený, že tieto časti boli vymenené, a preto ste aj toto auto kupovali, pričom dodatočne sa zistilo, že tieto časti neboli vymenené, máte právo na zľavu z kúpnej ceny, pretože ide o vady vozidla.

Nárok na zľavu si uplatnite bez zbytočného odkladu u predávajúceho. 

Výška zľavy sa určuje rozdielom hodnôt vozidla s vadou a bez vady.


Trápi vás "Auto a vady" a chcete pomôcť?

Podotázka: Auto a vady (Občianske právo)

Dobrý deň, chcela by som Vás poprosiť o pomoc. Dňa 30.9.2016 sme kúpili ojazdené auto v Ilave od súkromnej osoby. Auto bolo používané, cca 500 km. Jeden večer mi auto nestartovalo. Na druhý deň som si zavolala mechanika, ktorý zistil vádu v motore vozidla. Poradili by ste mi, čo mám robiť a či môžem odstúpiť od zmluvy a auto vrátiť, alebo ako postupovať? Ďakujem veľmi pekne.

Odpoveď: Auto a vady

(odpoveď odoslaná: 18.10.2016)

Dobrý deň. V zmysle zákona platí, že ak má predávaná vec vady, o ktorých predávajúci vie, je povinný kupujúceho pri dojednávaní kúpnej zmluvy na ne upozorniť (§ 596 OZ). Nároky z prípadných vád kúpenej veci následne upravuje § 597 OZ. Podľa tohto ustanovenia platí, že ak dodatočne vyjde najavo vada, na ktorú predávajúci kupujúceho neupozornil, má kupujúci právo na primeranú zľavu z dojednanej ceny zodpovedajúcu povahe a rozsahu vady. Pokiaľ však ide o vadu, ktorá robí vec neupotrebiteľnou, má kupujúci aj právo na odstúpenie od zmluvy. Preto ak má automobil zásadnú vadu motora, som toho názoru, že ide o vadu, ktorá robí vec fakticky neupotrebiteľnou. Len pre úplnosť dodávam, že právo na odstúpenie od zmluvy má kupujúci aj vtedy, ak ho predávajúci ubezpečil, že vec má určité vlastnosti, najmä vlastnosti vymienené kupujúcim, alebo že nemá žiadne vady, a toto ubezpečenie sa ukáže nepravdivým.

 


Podotázka: Auto a vady (Občianske právo)

Chcel by som sa opýtať: Predal som motorku, pričom som kupujúceho oboznámil s technickým stavom. Nevedel som, že motor má problém, informoval som ho, že motorka trhá a že ľudia mi hovoria o možnej vadnej elektrike. Napriek tomu ju zakúpil a nepodpísali sme žiadnu kúpno-predajnú zmluvu. Po mesiaci mi zavolal s tým, že motor je v zlom stave. Teraz od mňa chce, aby som si vzal motorku späť alebo mu kúpil nový motor. Vyhráža sa mi súdom. Preto sa obraciam na Vás s prosbou o radu, keďže motorku už má prepísanú na seba. Ďakujem za skorú odpoveď.

Odpoveď: Auto a vady

(odpoveď odoslaná: 07.08.2015)

Dobrý deň, podľa Vami uvedených okolností predaja, ste kupujúceho upozornili na nedostatočný technický stav motocykla len vo vzťahu k vadnej elektroinštalácii, nie k motoru. V zmysle ustanovenia § 597 ods. 1 Občianskeho zákonníka, ak dodatočne vyjde najavo vada, na ktorú predávajúci kupujúceho neupozornil, má kupujúci právo na primeranú zľavu z dojednanej ceny zodpovedajúcu povahe a rozsahu vady; ak ide o vadu, ktorá robí vec neupotrebiteľnou, má tiež právo od zmluvy odstúpiť. To znamená, že bez ohľadu na skutočnosť, či ste vedeli alebo nevedeli o vade motora, nesiete za túto vadu zodpovednosť, v dôsledku čoho má kupujúci nárok na primeranú zľavu z kúpnej ceny. Pokiaľ vadou motora nie je možné motocykel užívať, má kupujúci právo od zmluvy odstúpiť. 



V prípade doplňujúcej otázky vyplňte formulár nižšie:


Trápi vás "Auto a vady" a chcete pomôcť?



Príbuzné otázky v PRÁVNICKEJ PORADNI:



najpravo.sk | epravo.sk | pravnelisty.sk
4,9 (4.969)
Všetky recenzie
Chatbot
Dobrý deň,
volám sa Lexana a som virtuálna asistentka. Nižšie vyberte, s čím chcete pomôcť.