Máte
otázku?

Prenajímateľ nechce vrátiť depozit


Online právna poradňa
Oblasť práva: Občianske právo, Bratislava

Otázka: Prenajímateľ nechce vrátiť depozit

S priateľkou sme si prenajali časť domu k 15.7.2015. Prenajímateľ nám sľúbil, že zmluvu nám pripraví na druhý deň, avšak dodnes tak neurobil. Pred nejakým časom vznikli nezhody ohľadom nášho psa, s ktorého prítomnosťou vo vnútri domu prenajímateľ pôvodne nemal problém. No neskôr nám dal ultimatívne najavo, že pes musí byť v prepnútri (pes má 3 mesiace). Rozhodli sme sa preto nájom ukončiť, ale prenajímateľ odmieta vrátiť náš depozit. Nevieme, aký postup zvoliť, keďže nemáme zmluvu a ani potvrdenia o zaplatení. Dozvedel som sa, že prenajímateľ musí do jedného mesiaca ohlásiť a zaregistrovať prenájom bytu daňovému úradu. Ďakujem za odpoveď.

Odpoveď: Prenajímateľ nechce vrátiť depozit

Dobrý deň, prenajímateľ Vám mal dať nájomnú zmluvu a tiež doklad o tom, že ste zložili depozit. Ak tieto doklady nemáte, potom sa táto suma bude ťažko vymáhať (pretože nemáte dôkaz). Prenajímateľ je samozrejme tiež povinný sa registrovať pre daň z príjmu. Ak to neurobil, porušuje zákon. Povedzte prenajímateľovi, že sa chcete dohodnúť normálnou cestou a že ak s Vami neskončí nájomný vzťah tak, ako sa patrí, potom budete nútení to riešiť na polícii a daňovom úrade. Nielenže mu vzniknú ďalšie náklady ale aj problémy.

Trápi vás "Prenajímateľ nechce vrátiť depozit" a chcete pomôcť?

Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Vyhľadajte ju:



Podotázka: Prenajímateľ nechce vrátiť depozit (Občianske právo)

Dobrý deň, môj prenajímateľ sa mi odmieta vrátiť celú sumu depozitu za byt. V zmluve nie je stanovené, že mi má právo účtovať pokuty za prečerpanie vody alebo za zvýšenie zálohových platieb, avšak napriek tomu mi bol uložený trestný poplatok. Ako by som mala postupovať v tejto situácii? Existuje nejaký zákon, ktorý prenajímateľovi umožňuje takto konanie? Ako by som mala ďalej postupovať? Ďakujem.

Odpoveď: Prenajímateľ nechce vrátiť depozit

(odpoveď odoslaná: 22.11.2023)

Dobrý deň, z otázky predpokladáme, že nájomný vzťah je už ukončený a byt ste už prenajímateľovi vrátili. Súčasne predpokladáme, že máte podpísanú riadnu nájomnú  zmluvu.
Ak ej to tak a v samotnej písomnej nájomnej zmluve nie je dohodnutá zmluvná pokuta, potom prenajímateľ vám žiadnu pokutu účtovať nemôže. Ono je to klasický problém pri vrátení peňažnej zábezpeky /depozit/, že prenajímatelia hľadajú často dôvody a spôsoby, ako peňažnú zábezpeku vôbec nevrátiť resp. krátiť v maximálnej možnej miere.

Podľa ust. § 544 Obč. zákonníka platí :

"(1) Ak strany dojednajú pre prípad porušenia zmluvnej povinnosti zmluvnú pokutu, je účastník, ktorý túto povinnosť poruší, zaviazaný pokutu zaplatiť, aj keď oprávnenému účastníkovi porušením povinnosti nevznikne škoda.

(2) Zmluvnú pokutu možno dojednať len písomne a v dojednaní musí byť určená výška pokuty alebo určený spôsob jej určenia.

(3) Ustanovenia o zmluvnej pokute sa použijú aj na pokutu určenú pre porušenie zmluvnej povinnosti právnym predpisom (penále)."

Uloženie pokuty vám ako nájomcovi z toho dôvodu, že správca bytového domu zvýšil zálohové platby za byt /aj napr. za vodu/ ani nemôže byť dôvodom na uloženie zmluvnej pokuty aj keby bola dohodnutá v písomnej forme, lebo by ste boli nájomcom bytu a vodu potrebujete pre svoj riadny život. Naviac správca byt. domu záloh. platby zvýšil určte aj z dôvodu, že došlo k zmene jej ceny.

Upozornite prenajímateľa resp. ho opätovne žiadajte o vrátenie peňažnej zábezpeky citujúc aj našu odpoveď. Ak by k vráteniu peňažnej zábezpeky v zmysle nájomnej zmluvy a vašej výzvy nedošlo, kontaktujte našu advokátsku kanceláriu.

 


4,9 (4 969)
Všetky recenzie

Podotázka: Prenajímateľ nechce vrátiť depozit (Občianske právo)

Dobrý deň, mám otázku. S kamarátom sme boli v prenájme bytu, ktorý je už odovzdaný a kľúče sú vrátené majiteľovi. Od októbra, kedy sme z bytu odišli, nám však majiteľ hovorí, že musíme čakať, kým mu príde vyúčtovanie za energie, a až potom nás vyplatí. Keď som do telefónu volala majiteľovi, povedal mi, že vyúčtovanie príde až v apríli. Povedal tiež, že keď bol skontrolovať byt (pretože ho chce prerobiť a prenajať ďalej), zistil, že okolo okien bola plesňa. Bojíme sa, že nám peniaze nevráti a že to spôsobí problémy. Mali by sme niečo urobiť, aby sme predišli nezhodám? Martina

Odpoveď: Prenajímateľ nechce vrátiť depozit

(odpoveď odoslaná: 25.03.2022)

Dobrý deň, z otázky vyplýva, že nájom bytu bol riadne ukončený, zrejme máte aj doklad o odovzdaní bytu.

Nepoznáme znenie Vašej nájomnej zmluvy, ktorá mohla byť uzatvorená podľa Obč. zákonníka prípadne podľa zákona o krátkodobom nájme bytu. Pokiaľ ide o peňažnú zábezpeku, tento pojem používa zákon o krátkodobom nájme bytu /Obč. zákonník otázku peňažnej zábezpeky nerieši/, tu uvádzame, že je potrebné vychádzať zo znenia nájomnej zmluvy.

Podľa ust. § 5 ods. 3zákona o krátkodobom nájme bytu ohľadom peňažnej zábezpeky platí :

" Po skončení nájomného pomeru podľa tohto zákona je prenajímateľ povinný vrátiť nájomcovi nevyčerpanú časť peňažnej zábezpeky najneskôr v lehote jedného mesiaca odo dňa, keď nájomca vypratal byt a vysporiadal s prenajímateľom nároky súvisiace s nájomným pomerom, ak sa zmluvné strany nedohodli inak."

Ak je skutočnosťou, že prenajímateľ obdrží vyúčtovanie za dodávky el. energie v mesiaci apríl, potom je pravdou, že musíte počkať na uvedený dátum a následne žiadať o zúčtovanie nedoplatku/preplatku za dodávku el. energie. Podstatné v tomto smere je to, či na začiatku nájmu - pri prevzatí bytu Vami do nájmu bol vykonaný odpočet stavu elektrickej energie ako aj pri ukončení nájmu. Podstatné Ďalejje to, ako ste v nájomnej zmluve mali dohodnuté platby za odber el. energie, či paušálnou sumou bez ohľadu na spotrebu alebo ste platili len zálohy, a pri ukočení nájmu mali byť tietovyporidané podĺa skutočnej spotreby.

Pokiaľ ide o pleseň, toto nemôže byť otázkou krátkdobého nájmu bytu, ale závisí aj od jeho veku, použitého stav. materiálu, vrátane okien, vetrania, a pod. Je to skôr otázka na odborníka, či Vy ako nájomcovia môžete niesť zodpovedsnoť za jej vznik, hlavne v prípade, ak ide o starší, teraz nevetraný byt, kde sa bude vykonávať rekonštrukcia. Ale Vám ako nájomcom dávať zodpovednosť za tento stav je podľa nášho názoru viac ako pochybné. Vzniká otázka, či máte nejakú fotodokumentáciu bytu.

Ak by následne /v 04- 05/2022/  Vám prenajímateľ ako vlastník bytu písomne oznámil, že za pleseň ste zodpovedná Vy ako nájomca bytu, toto nepriznávajte a nepodpisujte žiadnu účasť na uvedenej prípadne vzniklej škode, keďže cieľom prenajímateľa je v tomto smere zrejme len to, aby nevrátil peňažnú zábezpeku.

V prípade, že dôjde k vyúčtovaniu odberu el. energie a nebudete tomu rozumieť, resp. s týmto nebude súhlasiť /napr. u dôvodu uplatnenia náhrad škody zo strany prenajímateľa za pleseň/ kontaktujte nás, aby sme Vám pomohli. K posúdeniu celej veci budeme potrebovať vidieť nájomnú zmluvu a súvisiace doklady, ktoré máte k dispozícii, vrátane následného vyúčtovania el. energie a peňažnej zábezpeky.

 

 

 


Podotázka: Prenajímateľ nechce vrátiť depozit (Občianske právo)

Dobrý deň,
od 4. 9. 2019 sme boli v nájme s riadnou nájomnou zmluvou a zloženým depozitom, ktorý sme skladali prevodom a máme o ňom aj potvrdenie. Všetky nájmy boli taktiež uhrádzané prevodom. K 15. 11. 2020 (ráno) sme byt riadne odovzdali. Do dnešného dňa sme však nedostali späť depozit ani časť nájmu za november, ktorý sme uhradili v plnej výške. Majiteľ sa stále ohrádza, že ešte nemá spravené vyúčtovanie za dané zúčtovacie obdobie a odmieta nám z tohto dôvodu vrátiť peniaze pre prípadné nedoplatky (za zúčtovacie obdobie 2019 nám nevyúčtoval žiadne nedoplatky). Chcela by som sa opýtať, je--li nejaká možnosť, ako tieto peniaze od neho dostať?
Veľmi pekne ďakujem za radu. Mária

Odpoveď: Prenajímateľ nechce vrátiť depozit

(odpoveď odoslaná: 20.01.2022)

Dobrý deň, vo Vami uvedenom prípade je podstatné ustanovenie nájomnej zmluvy o vrátení peňažnej zábezpeky v prípade skončenia nájmu. Obč. zákonník túto otázku vrátenia peňažnej zábezpeky vyslovene nerieši. Zákon o krátkodobom nájme bytu v ust. § 5 k peňažnej zábezpeke uvádza :

"Peňažná zábezpeka

(1)Zmluvné strany sa môžu v nájomnej zmluve dohodnúť na peňažnej zábezpeke, ktorá slúži na zabezpečenie prípadných pohľadávok prenajímateľa voči nájomcovi z dôvodu neplatenia nájomného alebo úhrad za plnenia poskytované s užívaním bytu a príslušenstva, z dôvodu spôsobenej škody na byte alebo jeho zariadení alebo v súvislosti s inými pohľadávkami súvisiacimi s užívaním bytu.
(2) Výška zábezpeky nesmie prekročiť trojnásobok mesačného nájomného a úhrad za plnenia poskytované s užívaním bytu. Na základe písomnej výzvy prenajímateľa je nájomca povinný v lehote jedného mesiaca odo dňa jej doručenia doplniť peňažnú zábezpeku do pôvodne dohodnutej výšky, ak prenajímateľ preukázateľne použije peňažnú zábezpeku alebo jej časť na úhradu svojich splatných pohľadávok voči nájomcovi v súlade s odsekom 1.
(3) Po skončení nájomného pomeru podľa tohto zákona je prenajímateľ povinný vrátiť nájomcovi nevyčerpanú časť peňažnej zábezpeky najneskôr v lehote jedného mesiaca odo dňa, keď nájomca vypratal byt a vysporiadal s prenajímateľom nároky súvisiace s nájomným pomerom, ak sa zmluvné strany nedohodli inak."
 
Ods. 3 uvedeného zák. ustanovenia je jasný.
Z otázky predpokladáme, žemáte doklad o odovzdaní bytu prenajímateľovi, ako aj vykonaný odpočet médií, ku ktorým sa peňažná zábezpeka vzťahovala, ako aj odpočet médií v prípade prevzatia bytu v roku 2019. Súčasne predpokladáme, že v samotnej nájomnej zmluve ste mali osobitne dojednané platenie nájomného v eurách a osobitne samostatnou sumou aj úhrady za plnenia spojené s užívaním bytu tiež v eurách, teda samotné platby pre prenajímateľa boli v nájomnej zmluve rozdelené na dve časti. Ak je to tak, potom prenajímateľ je povinný nespotrebovanú peňažnú zábezpeku po vyúčtovaní jednotlivých médií zo strany dodávateľov týchto médií a vyúčtovaní zo strany správcu byt domu  Vám vrátiť. Správca byt. domu mal vyúčtovanie za rok 2019 predložiť vlastníkovi bytu /prenajímateľovi/ v lehote do koncamáha 2020.
 
Pokiaľ ide o nájomné za mesiac november 2020 resp. jeho vrátenie za pol mesiaca, treba prenajímateľa vyzvať k jeho vráteniu.
K vráteniu peňažnej zábezpeky uvádzame, že keďže nepoznáme obsah nájomnej zmluvy, avšak ak z jej obsahu vyplýva, že Vám má vrátiť v určitej lehote po odovzdaní bytu, treba prenajímateĺa vyzvať k vráteniu peňažnej zábezpeky v zmysle nájomnej zmluvy.
Aby sme sa k veci vedeli lepšie vyjadriť, potrebovali by sme  sa s obsahom zmluvy oboznámiť.
Keďže nepoznáme obsah Vašej zmluvy, odporúčame krátku konzultáciu u advokáta v predmetnej veci.

Trápi vás "Prenajímateľ nechce vrátiť depozit" a chcete pomôcť?

Podotázka: Prenajímateľ nechce vrátiť depozit (Občianske právo)

Dobrý deň, Koľko dní má prenajímateľ na to, aby nám vrátil depozit? Richard

Odpoveď: Prenajímateľ nechce vrátiť depozit

(odpoveď odoslaná: 20.09.2021)

Dobrý deň, v otázke neuvádzate znenie časť znenia Vašej nájomnej zmluvy, ktorá sa týka peňažnej zábezpeky - depozitu.

Uvádzame, že Občiansky zákonník otázku peňažnej zábezpeky nerieši. Ak bola Vaša nájomná zmluva uzatvorená podľa zákona o krátkodobom nájme bytu, potom platí jeho ust. § 5, ktoré znie nasledovne :

"Peňažná zábezpeka

(1) Zmluvné strany sa môžu v nájomnej zmluve dohodnúť na peňažnej zábezpeke, ktorá slúži na zabezpečenie prípadných pohľadávok prenajímateľa voči nájomcovi z dôvodu neplatenia nájomného alebo úhrad za plnenia poskytované s užívaním bytu a príslušenstva, z dôvodu spôsobenej škody na byte alebo jeho zariadení alebo v súvislosti s inými pohľadávkami súvisiacimi s užívaním bytu.
(2) Výška zábezpeky nesmie prekročiť trojnásobok mesačného nájomného a úhrad za plnenia poskytované s užívaním bytu. Na základe písomnej výzvy prenajímateľa je nájomca povinný v lehote jedného mesiaca odo dňa jej doručenia doplniť peňažnú zábezpeku do pôvodne dohodnutej výšky, ak prenajímateľ preukázateľne použije peňažnú zábezpeku alebo jej časť na úhradu svojich splatných pohľadávok voči nájomcovi v súlade s odsekom 1.
(3) Po skončení nájomného pomeru podľa tohto zákona je prenajímateľ povinný vrátiť nájomcovi nevyčerpanú časť peňažnej zábezpeky najneskôr v lehote jedného mesiaca odo dňa, keď nájomca vypratal byt a vysporiadal s prenajímateľom nároky súvisiace s nájomným pomerom, ak sa zmluvné strany nedohodli inak."
 
Pre samotné posúdenie vrátenia peňažnej zábezpeky je treba vychádzať zo znenia nájomnej zmluvy a po jej posúdení predovšetkým z hľadiska jej platnosti v zmysle ust. Obč. zákonníka resp. zákona o krátkodobom nájme bytu.
Ak by táto odpoveď bola pre Vás postačujúca, treba vyzvať prenajímateľa k vráteniu peňažnej zábezpeky v zmysle zmluvy resp. v zmysle ust. zákona o krátkodobom nájme bytu. Ak k vráteniu nedôjde, kontaktujte našu advokátsku kanceláriu, aby sme Vám s vrátením peňažnej zábezpeky pomohli. Možnosťou je, ak ku vráteniu nedôjde, podať po posúdení nájomnej zmluvy návrh na súd na vydanie platobného rozkazu. Ak by ste sa nechali zastupovať advokátom, platobný rozkaz bude vydaný do 10 pracovných dní.
 

 

 

 

 


Podotázka: Prenajímateľ nechce vrátiť depozit (Občianske právo)

Dobrý deň, chcela by som sa opýtať ohľadne prenájmu bytu. Keďže sme boli v podnájme a zaplatili sme depozit vo výške 450 eur, došlo k poškodeniu niekoľkých vecí, ktoré sme uznali ako našu zodpovednosť. Majiteľka si preto necháva tento depozit. Avšak požaduje od nás ďalších 196 eur za škody, ktoré si podľa nás vymyslela. S týmito poškodeniami nesúhlasíme a nechceme ich zaplatiť, pretože sme neprekonali úroveň depozitu. Teraz sa nám majiteľka vyhráža, že ak nezaplatíme túto sumu, bude si to riešiť iným spôsobom. Môže nás za tieto nesplnené platby súdiť alebo situáciu riešiť inak? Predpokladáme, že by to bolo riešené ako slovo proti slovu. Ďakujem za vašu radu, snáď som svoj problém sformulovala zrozumiteľne. S pozdravom, Karin

Odpoveď: Prenajímateľ nechce vrátiť depozit

(odpoveď odoslaná: 20.07.2021)

Dobrý deň, z otázky predpokladáme, že ste mali spísanú aj riadnu nájomnú zmluvu, nájom skončil, byt ste odovzdali prenajímateľovi a máte aj doklad o ukončení nájmu (napr. zápisnica o odovzdaní bytu a o jeho stave, prípadne fotodokumentáciu/. Nepíšete v čom spočíva poškodenie bytu, ani to, v akom stave bol byt a jeho zariadenie odovzdané.

Podľa ust. § 682 Obč. zákonníka platí :

"Ak sa nájom skončí, je nájomca povinný vrátiť prenajatú vec v stave zodpovedajúcom dojednanému spôsobu užívania veci; ak sa spôsob užívania výslovne nedohodol, v stave, v akom ju prevzal, s prihliadnutím na obvyklé opotrebenie."
 
Obdobné ustanovenie obsahuje aj zákon o krátkodobom nájme bytu.
 
Predpokladáme, že zariadenie bytu bolo v určitom stave. Pokiaľ prenajímateľka určila, že peňažnú zábezpeku - depozit sťahuje na poškodenie bytu, uvádzame, že depozit neslúži na to, aby ním kompenzovala poškodené zariadenie nákupom úplne nového zariadenia, ale na to, aby ním zabezpečila jeho opravu podľa stavu, v akom bolo toto zariadenie bytu Vami prevzaté.
V otázke uvádzate, že prenajímateľka žiada ešte doplatenie sumy 190 € za ňou vymyslené poškodenia bytu resp. jeho zariadenia.
Odporúčame v uvedenom smere, aby ste prenajímateľku požiadali na akom skutkovom základe od Vás požaduje sumu 190 € a to s tým, aby preukázala Vaše zavinenie na poškodení zariadenia, vrátane fotodokumentácie.  Ak prenajímateľka predmetné poškodenie v sume 196 € nepreukáže, ako jeho výšku, tak aj to, že ste toto poškodenie zavinili resp. spôsobili Vy ako nájomcovia, nič neuhradzujte.
 
Otázkou vo Vami uvedenom prípade je aj samotné posúdenie nájomnej zmluvy, jej platnosti, či bolo dohodnuté v nájomnej zmluve osobitne nájomné v € a osobitne platby za služby spojené s užívaním bytu tiež samostatne ako osobitná platba v € /voda, elektrina, plyn/. Ak Vaša zmluva toto rozdelenie neobsahuje, je neplatná. Predpokladáme, že máte všetky doklady o úhradách podľa nájomnej zmluvy /bankový prevod alebo poštová poukážka/.
 
V prípade problémov kontaktujte našu advokátsku kanceláriu.
 

V tejto právne poradni odpovedajú:

JUDr. Milan Ficek

JUDr. Barbora Ficek

JUDr. Boris Gál



Podotázka: Prenajímateľ nechce vrátiť depozit (Občianske právo)

Dobrý deň, Potreboval by som právnu radu vo veci ukončenia nájmu. S bratom sme spoločne bývali v prenajatom byte, dohodnutom na dobu určitú, a to do 30. 6. 2021. Majiteľovi sme túto skutočnosť nahlásili, teda že neplánujeme predlžovať našu nájomnú zmluvu, a to mesiac vopred, keďže sme sa rozhodli presťahovať do väčšieho bytu. Majiteľ sa však odvoláva na nájomnú zmluvu, ktorú sme mali uzavretú, a tvrdí, že nájom môže byť ukončený len výpoveďou doloženou dva mesiace vopred. Tvrdí tiež, že dátum skončenia prenájmu je síce uvedený na zmluve, ale nezaručuje automatický zánik nájomnej zmluvy. Nezdá sa mi to správne - zmluva je predsa ohraničená dátumom, ktorým zaniká, keďže ide o dobu určitú. Preto, ak sa zmluva nepredlžuje, prenájom by mal zaniknúť. Môže nám teda majiteľ uplatniť nárok na depozit za porušenie nájomnej zmluvy? Je pravda, že aj zmluva na dobu určitú musí byť ukončená výpovedou, ak nie je inak uvedené? A že dátum skončenia prenájmu automaticky neznamená zánik prenájmu? V byte sme nič nepoškodili a nájomné sme vždy platili bez problémov. Máme záujem o vrátenie depozitu v plnej (a nie malej) výške. Vopred ďakujem za odpoveď. S pozdravom, N.

Odpoveď: Prenajímateľ nechce vrátiť depozit

(odpoveď odoslaná: 02.06.2021)

Dobrý deň,

v zmysle právneho poriadku SR zmluva o nájme bytu môže byť uzatvorená podľa ust.  Občianskeho zákonníka, kde pri zmluve o nájme na dobu určitú platí ust. § 676  :

"(1) Nájom sa skončí uplynutím doby, na ktorú sa dojednal, ak sa prenajímateľ nedohodne s nájomcom inak.

(2) Ak nájomca užíva veci aj po skončení nájmu a prenajímateľ proti tomu nepodá návrh na vydanie veci alebo na vypratanie nehnuteľnosti na súde do 30 dní, obnovuje sa nájomná zmluva za tých istých podmienok, za akých bola dojednaná pôvodne. Nájom dojednaný na dobu dlhšiu ako rok sa obnovuje vždy na rok, nájom dojednaný na kratšiu dobu sa obnovuje na túto dobu."

Z uvedeného zák. ustanovenia vyplýva, že ak zmluva o nájme bola uzatvorená na dobu určitú, končí dňom uvedeným v zmluve o nájme. Ak by ste byt aj naďalej užívali a prenajímateľ by nepodal návrh na súd o vypratanie nehnuteľnosti do 30 dní, zmluva by sa obnovila na rovnakú dobu a za tých istých podmienok, čo však nie ej Váš prípad.

 

Ak bola zmluva o nájme uzatvorená podľa ust. zákona o krátkodobom nájme bytu, potom platí ust. § 6 cit. zákona nasledovne :

"Krátkodobý nájom bytu zanikne
a)uplynutím času, na ktorý bol dohodnutý,
b) písomnou dohodou medzi prenajímateľom a nájomcom,
c) písomnou výpoveďou jednej zo zmluvných strán za podmienok uvedených v tomto zákone,
d) písomným odstúpením od nájomnej zmluvy jednej zo zmluvných strán za podmienok uvedených v nájomnej zmluve alebo podľa tohto zákona; nájomná zmluva sa zrušuje okamihom doručenia odstúpenia od nájomnej zmluvy druhej zmluvnej strane,
e )zánikom predmetu nájmu."

 

Z uvedených zákonných ustanovení vyplýva, že nájom dojednaný na dobu určitú končí  či už podľa Obč. zákonníka alebo podľa zákona o krátkodobom nájme bytu,  nájom končí uplynutím dohodnutej doby, teda vo Vami uvedenom prípade dňom 30.6.2021. 

Spôsob skončenia nájmu ako to tvrdí prenajímateľ, a to výpoveďou, by bol daný len v prípade, že by zmluva bola uzatvorená podľa zákona o krátkodobom nájme bytu a pri výpovedi zo strane nájomcu z dôvodov uvedených v ust. § 7 ods. 2, čo tiež nie je Váš prípad :

"Nájomca môže vypovedať krátkodobý nájom bytu, ak

a) sa predmet nájmu stal nespôsobilý na dohodnuté užívanie a táto skutočnosť nebola spôsobená zavinením nájomcu alebo osôb s ním žijúcich v byte,

b) došlo k ukončeniu jeho pracovného pomeru, služobného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo iného obdobného pomeru,6)
c) mu vznikol nárok na sociálne bývanie podľa osobitného predpisu7) alebo
d )j e daný iný dôvod výpovede dohodnutý v nájomnej zmluve, pre ktorý nemožno spravodlivo požadovať trvanie nájomného pomeru." 

Ohľadom peňažnej zábezpeky, ktorá je upravená len v zákone o krátkodobom nájme bytu v ust. § 5 platí :

"Peňažná zábezpeka
(1) Zmluvné strany sa môžu v nájomnej zmluve dohodnúť na peňažnej zábezpeke, ktorá slúži na zabezpečenie prípadných pohľadávok prenajímateľa voči nájomcovi z dôvodu neplatenia nájomného alebo úhrad za plnenia poskytované s užívaním bytu a príslušenstva, z dôvodu spôsobenej škody na byte alebo jeho zariadení alebo v súvislosti s inými pohľadávkami súvisiacimi s užívaním bytu.
(2) Výška zábezpeky nesmie prekročiť trojnásobok mesačného nájomného a úhrad za plnenia poskytované s užívaním bytu. Na základe písomnej výzvy prenajímateľa je nájomca povinný v lehote jedného mesiaca odo dňa jej doručenia doplniť peňažnú zábezpeku do pôvodne dohodnutej výšky, ak prenajímateľ preukázateľne použije peňažnú zábezpeku alebo jej časť na úhradu svojich splatných pohľadávok voči nájomcovi v súlade s odsekom 1.
(3) Po skončení nájomného pomeru podľa tohto zákona je prenajímateľ povinný vrátiť nájomcovi nevyčerpanú časť peňažnej zábezpeky najneskôr v lehote jedného mesiaca odo dňa, keď nájomca vypratal byt a vysporiadal s prenajímateľom nároky súvisiace s nájomným pomerom, ak sa zmluvné strany nedohodli inak."

Uvedené ustanovenie je pomerne jasné. Podstatné však bude ako máte dohodnuté platenie úhrad za služby spojené s užívaním bytu, či paušálnou sumu alebo na základe skutočnej spotreby. Pri dohodnutí skutočnej spotreby podľa odpočtu médií /voda, el., plyn/ totiž vyúčtovanie dôjde až v nasl. mesiacoch resp. až v roku 2022 a zrejme tu vznikne problém.

Podstatné bude znenie Vašej zmluvy o nájme.


Trápi vás "Prenajímateľ nechce vrátiť depozit" a chcete pomôcť?

Podotázka: Prenajímateľ nechce vrátiť depozit (Občianske právo)

Dobrý deň, chcela by som sa spýtať. S priateľom sme bývali v podnájme. Tento podnájom sme mali uzavretý na dobu 3 mesiacov. Počas tohto obdobia sme však zistili, že prenajímateľka nám bez našej vedomosti chodí do bytu a hrabe sa v našich veciach. Aj keď to bola porušenie zmluvy, neriešila som to. V zmluve je jasne napísané, že nám musí predtým telefonicky oznámiť svoju návštevu. Teraz, keď už nám zmluva skončila a my sa sťahujeme, pani domáca nám oznámila, že nám nevráti depozit 300 € z dôvodu fajčenia v byte. Áno, aj to bolo porušenie zmluvy, avšak s priateľom sme pred odchodom byt vymalovali a určite by to nikto nezistil, nebola by tam chodila prenajímateľka. Ako sa, prosím Vás, môžem brániť proti takémuto konaniu?

Odpoveď: Prenajímateľ nechce vrátiť depozit

(odpoveď odoslaná: 13.01.2021)

Dobrý deň,
z otázky usudzujeme, že byt už bol odovzdaný prenajímateľke a predpokladáme, že máte o tom zápisnicu o odovzdaní bytu, prípadne aj vrátane odpočtu  médií.  Predpokladáme, že máte aspoň fotodokumentáciu o tom, že byt ste vymaľovali, i keď to nebola Vaša povinnosť.

Vzhľadom na dĺžku trvania nájmu - 3 mesiace, predpokladáme, že zmluva bola uzatvorená podľa ust. zákona o krátkodobom nájme bytu. Podľa ust. § 8 cit. zákona platí, že "nájomca je povinný na vlastné náklady vypratať byt a ten odovzdať prenajímateľovi v stave zodpovedajúcom obvyklému opotrebeniu, a to ku dňu skončenia nájmu, ak sa zmluvné strany písomne nedohodnú inak." Z uvedeného ustanovenia vyplýva, že byt máte vrátiť  v stave zodpovedajúcom obvyklému opotrebeniu.

Vstupovanie prenajímateľky do bytu v čase Vašej neprítomnosti je porušením zmluvy, ktoré ste mali ihneď riešiť.

Pokiaľ ide o vrátenie peňažnej zábezpeky, platí ust. § 5 zákona o krátkodobom nájme bytu :

"Peňažná zábezpeka
(1) Zmluvné strany sa môžu v nájomnej zmluve dohodnúť na peňažnej zábezpeke, ktorá slúži na zabezpečenie prípadných pohľadávok prenajímateľa voči nájomcovi z dôvodu neplatenia nájomného alebo úhrad za plnenia poskytované s užívaním bytu a príslušenstva, z dôvodu spôsobenej škody na byte alebo jeho zariadení alebo v súvislosti s inými pohľadávkami súvisiacimi s užívaním bytu.
(2) Výška zábezpeky nesmie prekročiť trojnásobok mesačného nájomného a úhrad za plnenia poskytované s užívaním bytu. Na základe písomnej výzvy prenajímateľa je nájomca povinný v lehote jedného mesiaca odo dňa jej doručenia doplniť peňažnú zábezpeku do pôvodne dohodnutej výšky, ak prenajímateľ preukázateľne použije peňažnú zábezpeku alebo jej časť na úhradu svojich splatných pohľadávok voči nájomcovi v súlade s odsekom 1.
(3) Po skončení nájomného pomeru podľa tohto zákona je prenajímateľ povinný vrátiť nájomcovi nevyčerpanú časť peňažnej zábezpeky najneskôr v lehote jedného mesiaca odo dňa, keď nájomca vypratal byt a vysporiadal s prenajímateľom nároky súvisiace s nájomným pomerom, ak sa zmluvné strany nedohodli inak."

Poznamenávame, že Obč. zákonník nemá ustanovenie o peňažnej zábezpeke /depozite/, ale do zmlúv sa zvykne používať citácia zo zákona o krátkodobom nájme bytu.

Otázkou pri skončení nájmu podľa cit. zákona je aj to, ako ste mali dohodnuté osobitne dohodnuté nájomné a ako ste mali dohodnuté platby za služby spojené s užívaním bytu /voda, el., kúrenie, plyn/, či na základe skutočnej spotreby /bol urobený odpočet na začiatku, ako aj pri ukončení nájmu ?/, alebo paušálnou sumou.

Uvádzame tiež, že podľa §  cit. zákona o krátkodobom nájme bytu je prenajímateľ povinný preukázať nájomcovi doklad o tom, že sa registroval u príslušného správcu dane /daňový úrad/.

Na základe uvedeného zák. ustanovenia § 5 ods. 3 zákona o krátkodobom nájme bytu požiadajte písomne prenajímateľku, aby Vám vrátila finančnú zábezpeku, keďže máte uhradené všetky platby. Sme názoru, že aj keď ste v byte fajčili a následne byt vymaľovali, nie je právny dôvod, aby z tohto dôvodu Vám prenajímateľka nevrátila peňažnú zábezpeku.

Ak ku vráteniu peň. zábezpeky nedôjde,  kontaktujte nás v uvedenej veci, aby sme Vám pomohli.


Podotázka: Prenajímateľ nechce vrátiť depozit (Občianske právo)

Dobrý deň, chcela by som Vás poprosiť o súrnu pomoc, pretože som sa ocitla vo veľmi nepríjemnej situácii s mojou pani majiteľkou podnájmu, v ktorom bývam. V skratke ide o to, že som sa sťahovala na konci septembra do podnájmu, mesačný poplatok je 510 e a platila som jej aj depozit plus ešte 250 e províziu realitnej kancelárii. Dna 2.11.2020 som prišla o prácu už druhýkrát za toto obdobie koronavírusu a okamžite som informovala pani majiteľku s tým, že ma zamestnávateľ prepustil a tým pádom nebudem mať z čoho platiť podnájom a dávam výpoveď. V zmluve, ktorú som podpísala sa píše, že mám nárok dať okamžitú výpoveď v prípade nejakých zdravotných ťažkosti alebo v prípade straty práce, čo je teda môj prípad. Pani majiteľke sa to však samozrejme nepáčilo a nútila ma, aby som zaplatila ešte za december, že ako si predstavujem hneď odísť, že mám proste zaplatiť ešte do konca roka, kým si ona nájde nového nájomcu. Našťastie som jej to nejako cez telefón vysvetlila, že som zo dna na deň prišla o prácu a naozaj nebudem mať z čoho podnájom ešte aj za ďalší mesiac zaplatiť, a že teda v zmluve je napísané, že mám nárok na okamžitú výpoveď, popri strate zamestnania. S tým teda súhlasila, aj keď veľmi ťažko ale povedala, že mi odpúšťa ten december, a že sa môžem k 23.11.2020 dokedy mám zaplatené vysťahovať. Dnes ráno som ju kontaktovala s otázkou akou formou mi vráti depozit a na to sa na mňa osopila, že nemám absolútne chrbtovú kosť, a že si dovolím od nej ešte pýtať aj depozit, keď ona kvôli mne teraz byt december a január neprenajme, pretože vraj podľa nej v tieto mesiace si nikto podnájom nehľadá, a že mi v žiadnom prípade depozit nevráti. Na to som jej odpísala, že som výpoveď z podnájmu nedala z vlastnej vôle, kedy by teda vznikla pokuta a nemala by som nárok žiadať depozit spätne ale, som bola k tomu donútená na základe situácie v akej som sa ocitla s mojim zamestnaním. Prosila som ju, aby mi depozit vrátila, keďže som neporušila zmluvu z vlastnej vôle a vysvetlila som jej, že to boli moje úspory, ktorý som jej od septembra platila a počítala som s tým, že aspoň ten depozit mi bude vrátený, aby som mala z čoho žiť pokiaľ si nájdem novú prácu, čo v momentálnej situácii je doslova nemožné. Preto Vás prosím súrne o pomoc, neviem kde inam sa mám obrátiť a chcela by som vedieť, či mám v mojej situácii a celkovej situácii aká teraz je nárok na vrátenie depozitu, keď som z mojej strany nič neporušila a prišla som o zamestnanie. Vopred ďakujem. V.

Odpoveď: Prenajímateľ nechce vrátiť depozit

(odpoveď odoslaná: 22.11.2020)

Dobrý deň,
prečítali sme si aj doplnenie Vašej otázky.

Z otázky nie ej zrejmeé, či zmluva o nájme bytu je uzatvorená podľa ust. Obč. zákonníka alebo podľa zákona o krátkodobom nájme byttu. Musíme uviesť, že ste správne a obozretne do zmluvy o nájme bytu zakonponovali možnosť jej jednpostranného ukončenia zo starny nájomcu zo zdrav. dôvodov alebo z dôvodu straty zamestnania. Nevieme však prečo ste museli platiť províziu realitnej kancelárii.

Zákon o krátkodobom nájme bytu rieši peňažnú zábezpeku v ust. § 5 nasledovne :

"Peňažná zábezpeka
(1) Zmluvné strany sa môžu v nájomnej zmluve dohodnúť na peňažnej zábezpeke, ktorá slúži na zabezpečenie prípadných pohľadávok prenajímateľa voči nájomcovi z dôvodu neplatenia nájomného alebo úhrad za plnenia poskytované s užívaním bytu a príslušenstva, z dôvodu spôsobenej škody na byte alebo jeho zariadení alebo v súvislosti s inými pohľadávkami súvisiacimi s užívaním bytu.
(2) Výška zábezpeky nesmie prekročiť trojnásobok mesačného nájomného a úhrad za plnenia poskytované s užívaním bytu. Na základe písomnej výzvy prenajímateľa je nájomca povinný v lehote jedného mesiaca odo dňa jej doručenia doplniť peňažnú zábezpeku do pôvodne dohodnutej výšky, ak prenajímateľ preukázateľne použije peňažnú zábezpeku alebo jej časť na úhradu svojich splatných pohľadávok voči nájomcovi v súlade s odsekom 1.
(3) Po skončení nájomného pomeru podľa tohto zákona je prenajímateľ povinný vrátiť nájomcovi nevyčerpanú časť peňažnej zábezpeky najneskôr v lehote jedného mesiaca odo dňa, keď nájomca vypratal byt a vysporiadal s prenajímateľom nároky súvisiace s nájomným pomerom, ak sa zmluvné strany nedohodli inak."

Vyššie uvedené ustanovenie je obyčajne preberané aj do zmlúv o nájme bytu uzatváraných podľa ust. Obč. zákonníka. V otázke vyslovujete obavy, že depozit Vám nebude vrátený.

Z uvedeného zák. ustanovenia vyplýva, na aký účel môže byť peňažná zábezpeka použitá, ktoré dôvody zrejme na Vašej strane nie sú /nájom ste platili, nespôsobili ste žiadne škody na byte alebo jeho zariadení/.

Vzhľadom na termín odovzdania bytu dňa 23.11.2020, odporúčame Vám, aby ste trvali na písomnom odovzdaní prenajatého bytu so zápisničným písomným uvedením stavu bytu /najlepšie fotodokumentácia/, vrátane odpočtu médií (voda, elektrina, kúrenie, plyn), s tým, aby jeden záznam podpísaný prenajímateľkou Vám zostal. Nepodpisujte prípadné prehlásenie o tom že sa vzdávate depozitu, resp. formuláciu, ktorá by o vzdaní sa depozitu svedčila.

Otázka vrátania peňažnej zábezpeky /depozitu/, ako aj lehota na jeho vrátenie, musí vyplývať zo zmluvy o nájme, preto sa môže riešiť aj následne. Podstatné pre Vás je to, aby ste byt zápisnične odovzdali a mali o tom doklad. V zápisnici môžete uviesť, že žiadate vrátenie depozitu v lehote podľa zmluvy o nájme.

Nie je Vašou povinnosťou prenajímateľovi hľadať nového nájomcu, je to len Vaša dobrá vôľa. Nájomné za december 2020 neuhradzujte.

Ak odovzdáte zápisnične byt a depozit Vám nebude vrátený, kontaktujte nás, aby sme Vám pomohli.


Podotázka: Prenajímateľ nechce vrátiť depozit (Občianske právo)

Dobrý deň, potrebujem Vašu radu. Bývalá vlastníčka bytu mi nechce vrátiť jednomesačný depozit vo výške 500 eur. Vo výpovednej zmluve je jasne napísané, že do 14 dní mi bude depozit vrátený na uvedené číslo účtu. Výpoveď bola k 31. 7. 2020 a aj kľúče od jej bytu boli 31.7.2020 odovzdané vlastníčke bytu. Neodpisuje mi na správy a ani nereaguje na moje telefonáty. Prosím Vás, poraďte mi, ako mám ďalej postupovať. Veľmi pekne ďakujem za odpoveď.

Odpoveď: Prenajímateľ nechce vrátiť depozit

(odpoveď odoslaná: 28.08.2020)

Dobrý deň,
odporúčame len poslať výzvu k úhrade emailom alebo aj písomne s tým, že ak finančná zábezpeka nebude uhradená na Váš účet vo Vami uvedenej lehote (napr. 3 dní), vec postúpite advokátovi za účelom jeho vymáhania, čím jej vzniknú ďalšie náklady spojené so súdnym konaním (súdny poplatok, trovy právneho zastupovania).

V otázke neuvádzate, podľa ktorého zákona bola zmluva o nájme uzatvorená. Poznamenávame, že prenajímateľ ak prenajíma byt je povinný sa registrovať u príslušného správcu dane (daňový úrad) a v prípade, že zmluva o nájme bytu bola uzatvorená podľa zákona o krátkodobom nájme bytu, bola povinná Vám preukázať splnenie registračnej povinnosti u prísl. správcu dane. Ide v podstate o prevenciu zo strany štátu, aby nedošlo k daňovým únikom z dôvodu nepriznania príjmu z prenájmu nehnuteľnosti. Otázkou je tiež, či ste nájom a platby za služby spojené s užívaním bytu hradili v hotovosti len na príjmový pokladničný doklad alebo cez banku (bankový prevod).

Ak suma finančnej zábezpeky (depozit) Vám nebudú uhradené vo VAmi stanovenej lehote, kontaktujte našu advokátsku kanceláriu, aby sme vec postúpili na súd.

 


Trápi vás "Prenajímateľ nechce vrátiť depozit" a chcete pomôcť?

Podotázka: Prenajímateľ nechce vrátiť depozit (Občianske právo)

Dobrý deň,
s prenajímateľom mame uzatvorenú nájomnú zmluvu o nájme nehnuteľnosti. Predmetom zmluvy je nájom 2 izbového bytu, garáže, garážového státia a 2 pivníc pri garážovom statí. V bode, ktorý opisuje predmet nájmu je veta: Uvedený byt s príslušenstvom pozostáva zo vstupnej predsiene, kuchyne, obývacej izby, spálne, šatníka, kúpeľné, toalety a loggie (ďalej len "Nehnuteľnosť").
V zmluve máme dohodnutú výšku nájomného za Nehnuteľnosť, 1 garážové parkovacie státie, 1 garáž a 2 pivníc vo výške 730 € mesačne a v ďalšom bode, že spolu s nájomným platíme aj mesačne zálohové platby 120 € za plnenia spojené s užívaním Nehnuteľnosti (nie však Nehnuteľnosť, 1 garážové parkovacie státie, 1 garáž a 2 pivníc, ako v bode o výške nájomného), a to za dodávku vody a stočné, spotrebu elektriny, odvoz domového odpadu, osvetlenie spoločných priestorov, správu bytového domu, dodávku tepla, internetu a TV.
Po vyúčtovaní od nás prenajímatelia požadujú aj všetky zálohové platby za garáž, garážové státie a 2 kobky (to je o cca 60 € mesačne viac). Myslíme si však, že podľa zmluvy sme dohodnutí platiť iba zálohové platby za byt, teda nehnuteľnosť ako to opisuje aj vyššie spomínaná veta, a nie aj všetky poplatky za ostatné priestory. Tie by mali byt pokryté výškou nájomného, keďže samotné zálohové platby sú vymedzené iba na "Nehnuteľnosť". Ďakujem.

Odpoveď: Prenajímateľ nechce vrátiť depozit

(odpoveď odoslaná: 02.06.2020)

Dobrý deň,

z otázky vyplýva, že máte dojednanú zmluvu o nájme bytu na sumu 730 €, ktorá suma podľa zmluvy sa vzťahuje na nehnuteľnosť, 1 garážové parkovacie státie, 1 garáž a 2 pivnice a ďalej dojednané zálohové platby za plnenia spojené s užívaním bytu vo výške 120 € mesačne podľa rozpisu uvedeného v otázke. Teraz od Vás prenajímateľ požaduje uhradiť aj nedoplatky zálohových platieb za garáž a garáž.státie vrátane kobiek.

Dovoľujeme si súčasne vysloviť pochybnosť, že v zmluve o nájme máte dojednanú tú podmienku, že budete uhradzovať všetky nedoplatky podľa vyúčtovania, ktoré zasiela správca bytového domu vlastníkovi bytu.

Sme toho právneho názoru, že vyúčtovanie, ktoré obdržal vlastník bytu ako prenajímateľ sa na Vás nevzťahuje, keďže právny vzťah medzi Vami sa riadi ustanoveniami zmluvy o nájme. Vyúčtovanie za byt a služby spojené s bývaním zasiela správca bytového domu vlastníkovi bytu, ktorý má so správcom uzatvorenú aj zmluvu o správe, teda ide o zmluvný vzťah správcu byt. domu a vlastníka bytu, a nie o zmluvný vzťah vlastníka bytu ako prenajímateľa a nájomcu.

Odporúčame uvedenú sumu neuhradzovať, keďže nie je právny dôvod, aby ste sumu nedoplatku podľa vyúčtovania správcu byt. domu uhradzovali a to z dôvodu, že vzťah medzi Vami - prenajímateľ - nájomca - sa riadi ustanoveniami zmluvy o nájme.

Aby nedošlo medzi Vami k rozporom, prípadne ukončeniu zmluvy o nájme, odporúčame zmluvu o nájme nechať prekontrolovať advokátovi, aby sa odstránili rozpory v jej znení v súlade s ust. § 43 Obč. zákonníka :

"Účastníci sú povinní dbať, aby sa pri úprave zmluvných vzťahov odstránilo všetko, čo by mohlo viesť k vzniku rozporov."

Súčasne uvádzame, že z dôvodu neuhradenia zálohových platieb Vami ako nájomcami nemôže dôjsť k výpovedi z nájmu bytu pre neplatenie nájomného, keďže predpokladáme, že nájomné 730 € a sumu platieb podľa otázky 120 € máte uhradenú.

Vo veci môžete kontaktovať aj našu advokátsku kanceláriu.


V tejto právne poradni odpovedajú:

JUDr. Milan Ficek

JUDr. Barbora Ficek

JUDr. Boris Gál




V prípade doplňujúcej otázky vyplňte formulár nižšie:


Trápi vás "Prenajímateľ nechce vrátiť depozit" a chcete pomôcť?



Príbuzné otázky v PRÁVNICKEJ PORADNI:



najpravo.sk | epravo.sk | pravnelisty.sk
4,9 (4.969)
Všetky recenzie
Chatbot
Dobrý deň,
volám sa Lexana a som virtuálna asistentka. Nižšie vyberte, s čím chcete pomôcť.